Ο Καρκίνος
Βασικές Πληροφορίες
Ο καρκίνος στο διαδίκτυο

Ο καρκίνος στο διαδίκτυο

Για πολλούς ανθρώπους, το διαδίκτυο αποτελεί το πρώτο μέρος που απευθύνονται όταν αναζητούν σημαντικές πληροφορίες, σχετικά με τον καρκίνο. Παρέχει γρήγορη πρόσβαση σχεδόν σε οποιοδήποτε θέμα θα μπορούσε κανείς να φανταστεί.

Υπάρχουν πολλές πληροφορίες που άπτονται του καρκίνου στο διαδίκτυο. Οι άνθρωποι που αντιμετωπίζουν καρκίνο χρησιμοποιούν συχνά αυτές τις πληροφορίες για να λάβουν τις αποφάσεις για την ασθένειά τους αλλά και για την θεραπεία.

Σε πολλούς ιστοχώρους μπορείτε να βρείτε τα βασικά δεδομένα για ορισμένους τύπους καρκίνων, να εντοπίσετε τις πιο τρέχουσες κλινικές δοκιμές, και να βρείτε την απαραίτητη υποστήριξη όσον αφορά την διαχείριση του καρκίνου.

Μπορείτε επίσης να λάβετε πληροφορίες για ερευνητικά άρθρα, για γιατρούς και νοσοκομεία, οδηγίες σχετικές με την θεραπεία του καρκίνου, πληροφορίες φαρμάκων, καθώς και για συμπληρωματικές και εναλλακτικές θεραπείες.

Πάντα να θυμάστε ότι δεν είναι όλες οι πληροφορίες καλές πληροφορίες. Και οι κακές πληροφορίες μπορούν σε πολλές περιπτώσεις να σας βλάψουν. Με αυτό το άρθρο θα προσπαθήσουμε να προσφέρουμε κάποιες βασικές πληροφορίες για το διαδίκτυο, μαζί με ιδέες σχετικά με το που να ψάξετε και τι να αποφύγετε αναζητώντας τις σημαντικές αυτές πληροφορίες.

Οι παρακάτω ερωτήσεις θα σας βοηθήσουν να κρίνετε με μια πιο αντικειμενική ματιά τα δεδομένα που διαβάζετε σε μια ιστοσελίδα, μάλιστα κάποιες από αυτές προέρχονται από μια σχετική λίστα η οποία δημιουργήθηκε από το Εθνικό Ινστιτούτο για τον Καρκίνο στην Αμερική. Σκεφτείτε τις ερωτήσεις αυτές κάθε φορά που προσπαθείτε να αποφασίσετε αν μπορείτε να εμπιστευθείτε μια πηγή στο διαδίκτυο και οποιαδήποτε πληροφορία αφορά τον καρκίνο. Τις απαντήσεις σε πολλές από τις ερωτήσεις, θα πρέπει να μπορείτε να τις εντοπίζετε με ευκολία στην ίδια τη διαδικτυακή τοποθεσία.


Ποιες είναι οι προφυλάξεις του χρήστη;

Οι πληροφορίες σχετικά με τον καρκίνο στο διαδίκτυο προέρχονται από πολλές και διαφορετικές πηγές όπως: ειδικές οργανώσεις υγείας, μη κερδοσκοπικές οργανώσεις, κυβερνητικές οργανώσεις, επιστημονικούς φορείς, πανεπιστήμια, εμπόρους, ενδιαφερόμενες ομάδες, εμπλεκόμενες ομάδες, το ευρύ κοινό και τέλος άνθρωποι που προσπαθούν να επωφεληθούν από τη δική σας αγωνία και ανασφάλεια που ενδεχομένως βιώνετε. Πολλές από αυτές τις πηγές είναι άνθρωποι ή ομάδες που θέλουν πραγματικά να βοηθήσουν άλλους να λάβουν περισσότερες γνώσεις και πληροφορίες. Αλλά επειδή ο καθένας μπορεί να τοποθετήσει πληροφορίες στο διαδίκτυο, μερικοί άνθρωποι μπορεί να μεταδώσουν πληροφορίες που είναι εσφαλμένες. Μερικοί ενδεχομένως να προσπαθήσουν να σας εξαπατήσουν.

Όσοι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο με σκοπό την εξαπάτηση, είναι άνθρωποι που το πράττουν για 2 κύριους λόγους: χαμηλότερο κόστος και σχετική ανωνυμία (κανένας δεν ξέρει ποιοι είναι). Η πώληση ενός προϊόντος (ψευδούς ή όχι) μέσω του διαδικτύου κοστίζει πολύ λιγότερα χρήματα απ’ ότι ανοίγοντας και τρέχοντας ένα πραγματικό κατάστημα. Επιπρόσθετα, μπορούν να απευθύνουν μηνύματα μέσω e-mail και προϊόντα σε ολόκληρο τον κόσμο. Το μόνο που απαιτεί είναι κάποια εμπειρία προγραμματισμού υπολογιστών και ένας υπολογιστής για να φιλοξενήσει τον ιστοχώρο.

Η απρόσωπη φύση του διαδικτύου διευκολύνει την εξαπάτηση των χρηστών. Για παράδειγμα, αν βλέπατε μπροστά από ένα μικρό κατάστημα λιανικής μια πινακίδα που θα έγραφε ότι το συγκεκριμένο υπήρξε ο μεγαλύτερος προμηθευτής ιατρικών συσκευών στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, πιθανότατα θα νιώθατε αμέσως καχύποπτοι. Αν όμως, βλέπατε μια τοποθεσία στο διαδίκτυο η οποία έδινε την εντύπωση ότι ήταν επαγγελματική και αξιόπιστη και ισχυριζόταν ακριβώς το ίδιο πράγμα, ενδεχομένως θα δυσκολευόσασταν περισσότερο να αποφασίσετε αν ανταποκρινόταν στην πραγματικότητα ή όχι. Ο ιδιοκτήτης του πρώτου καταστήματος μπορεί να είναι και ο διαχειριστής της διαδικτυακής τοποθεσίας. Δεν υπάρχει τρόπος να γνωρίζει κανείς αν οποιαδήποτε σελίδα στο διαδίκτυο τη διαχειρίζεται ένας νόμιμος οργανισμός ή κάποια άτομα που αναζητούν το εύκολο και γρήγορο κέρδος.

Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι δε θα έπρεπε να εμπιστευόμαστε τίποτα στο διαδίκτυο- σημαίνει απλά ότι θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με τις πηγές που επιλέγουμε. Ακόμα και σε αξιόπιστες, υψηλού κύρους διαδικτυακές τοποθεσίες είναι σημαντικό να έχουμε κατά νου, ότι οι πληροφορίες που αφορούν την υγεία είναι μόνο γενικές πληροφορίες που μπορεί να μην έχουν καμιά σχέση με τη δική μας κατάσταση.

Πρέπει πάντα να θυμόμαστε ότι οι πληροφορίες που συλλέγουμε από το διαδίκτυο δεν πρέπει να αντικαθιστούν την γνώμη και τη συμβουλή του ιατρού.

Αν λοιπόν αντιμετωπίζετε ένα πρόβλημα υγείας, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να μιλήσετε για αυτό σε κάποιον ιατρό. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να έχετε την ίδια αντιμετώπιση και φροντίδα, πέρα από το να συζητήσετε το πρόβλημά σας με κάποιον ιατρό ο οποίος μπορεί να εξετάσει το ιστορικό σας, την ξεχωριστή και μοναδική κατάσταση της υγείας σας και να μιλήσει μαζί σας για τα συναισθήματά σας.


Τα αποτελέσματα των αναζήτησεων στο διαδίκτυο πόσο αξιόπιστα είναι;

Μην ξεχνάτε ότι οι μηχανές αναζήτησης εμφανίζουν και "πληρωμένες διαφημίσεις", μαζί με τα αποτελέσματα της έρευνάς σας. Συχνά, οι σχετικοί σύνδεσμοι βρίσκονται στην κορυφή της λίστας των αποτελεσμάτων. Μπορεί να βρίσκονται μέσα σε ένα πλαίσιο, ή να έχουν διαφορετικό χρώμα, να είναι πάνω από μια γραμμή ή κάτω από μια επικεφαλίδα, αλλά καλό θα ήταν να μπορείτε να τους διαχωρίσετε από τα υπόλοιπα ευρήματα της έρευνάς σας.  Οι σύνδεσμοι αυτοί στην πραγματικότητα είναι διαφημίσεις για άλλες διαδικτυακές τοποθεσίες. Κάποιες φορές μπορεί να είναι βοηθητικοί, συχνά όμως προσπαθούν να προωθήσουν ένα προϊόν με στόχο το κέρδος. Οι πληροφορίες που οι πωλητές δίνουν για το ίδιο τους το προϊόν μπορεί να είναι χρήσιμες σε πολλές περιπτώσεις, πιθανότατα όμως δεν είναι οι πληροφορίες που θα θέλατε να σας καθοδηγήσουν ενώ επιλέγετε τη θεραπεία του καρκίνου σας.


Ποιος διαχειρίζεται αυτήν την ιστοσελίδα; Ποιος τη συντηρεί οικονομικά;

Ο διαχειριστής ή αυτός που συντηρεί την ιστοσελίδα είναι κάποιο άτομο ή κάποιος οργανισμός; Τι είδους οργανισμός είναι αυτός- επιχείρηση, δημόσια υπηρεσία ή μη-κυβερνητική οργάνωση; Σε οποιαδήποτε ειλικρινή και αξιόπιστη διαδικτυακή τοποθεσία θα πρέπει να είναι εύκολο να εντοπίσετε ποιος είναι υπεύθυνος για τις πληροφορίες που παρέχει. Συχνά αυτό μπορείτε να το ανακαλύψετε οδηγώντας τον κέρσορα στο σημείο ‘’Σχετικά με εμάς’’ που συνήθως βρίσκεται στη κορυφή ή στο τέλος της αρχικής σελίδας της διαδικτυακής τοποθεσίας.

Μπορείτε να πάρετε μια ιδέα σχετικά με το ποιος είναι υπεύθυνος για τη σχετική ιστοσελίδα κοιτώντας απλά τα τελευταία γράμματα της ηλεκτρονικής διεύθυνσης. Περιλαμβάνει αυτή τα γράμματα edu, .com, .org, ή .gov;

  • edu σημαίνει ότι η πηγή των πληροφοριών αποτελεί μέρος ενός εκπαιδευτικού συστήματος (όπως για παράδειγμα ένα κολλέγιο ή πανεπιστήμιο).
  • org συνήθως σημαίνει ότι η πηγή είναι μια μη-κερδοσκοπική οργάνωση.
  • gov σημαίνει ότι η πηγή είναι η κυβέρνηση.
  • com ή gr τις περισσότερες φορές σημαίνει ότι η ιστοσελίδα ανήκει σε μια εμπορική επιχείρηση (δηλαδή με σκοπό το κέρδος) ή σε κάποιον ιδιωτικό φορέα.

Το να γνωρίζουμε την ακριβή πηγή των πληροφοριών μπορεί να είναι χρήσιμο καθώς μας δίνει μια ιδέα σχετικά με το λόγο για τον οποίο το άτομο ή ο εκάστοτε οργανισμός παρέχει τις πληροφορίες αυτές. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι περισσότερο αξιόπιστες πηγές όσον αφορά πληροφορίες σχετικές με την υγεία τείνουν να είναι οι κρατικές υπηρεσίες, τα νοσοκομεία, τα πανεπιστήμια και μεγάλοι φορείς που προασπίζουν τη δημόσια υγεία και τα δικαιώματα των ασθενών, όπως για παράδειγμα η Αμερικάνικη Αντικαρκινική Εταιρεία. Οι πηγές αυτές παρέχουν πληροφορίες που εξετάζονται από αξιόπιστους ειδικούς και ανανεώνονται συχνά.

Βεβαιωθείτε ότι ελέγξατε αν η ιστοσελίδα προέρχεται από μια άλλη χώρα. Αυτό είναι σημαντικό να το γνωρίζετε καθώς, ενώ οι γενικές πληροφορίες μπορεί να είναι έγκυρες, πληροφορίες σχετικά με τη θεραπεία, τις διαθέσιμες επιλογές και την στατιστική σε άλλες χώρες μπορεί να διαφέρουν κατά πολύ από τα αντίστοιχα στην Ελλάδα.

Πληροφορίες σχετικά με τους οικονομικούς πόρους της ιστοσελίδας επίσης θα πρέπει να είναι εύκολα προσβάσιμες, καθώς οι τελευταίοι μπορούν να επηρεάσουν τι παρουσιάζεται στην ιστοσελίδα αυτή και με ποιο τρόπο. Αν η ιστοσελίδα αφορά μια εμπορική επιχείρηση, όπως μια διαφημιστική εταιρεία ή ένα προμηθευτή μιας υπηρεσίας ή ενός προϊόντος, ενδεχομένως να υπάρξει μια προκατάληψη στις πληροφορίες ή αυτές να μην είναι αντικειμενικές.

Ακόμα και ιστοσελίδες μη κερδοσκοπικών οργανώσεων, όταν αυτές είναι γεμάτες διαφημίσεις, επιδοτούνται ή ακόμα επιχορηγούνται από μια ανεξάρτητη εταιρεία, είναι σημαντικό να αναρωτηθείτε μήπως οι πληροφορίες θα μπορούσαν να παραποιηθούν με κάποιο τρόπο. Αυτό δεν είναι πάντα ο κανόνας, αλλά θα πρέπει να σας κάνει πιο προσεκτικούς.


Ποιος είναι ο σκοπός και η αποστολή αυτού του ιστοχώρου;

Αυτό συσχετίζεται συνήθως με το ποιος τρέχει την ιστοσελίδα. Είναι σημαντικό να είναι γνωστή η αποστολή και ο σκοπός της ιστοσελίδας. Η πηγή των πληροφοριών θα πρέπει να το καθιστά αυτό σαφές. Συχνά αυτό μπορεί να βρεθεί με το να κάνετε κλίκ στην επιλογή που αναγράφει «σχετικά με τον ιστοχώρο» ή «σχετικά με εμάς,» που συνήθως αναφέρεται στην κορυφή ή το κατώτατο σημείο της κύριας σελίδας.

Πάλι, οι ιστοχώροι που έχουν δημιουργηθεί με σκοπό να προωθήσουν ή να πωλήσουν προϊόντα, το πιθανότερο είναι να έχουν ανακριβείς πληροφορίες σχετικές με την υγεία σε σχέση με τους ιστοχώρους που έχουν ως βασικό τους σκοπό να παρέχουν απλά πληροφορίες. Κάποιοι ιστοχώροι προσπαθούν να τα κάνουν και τα δύο, αλλά πρέπει να τα εξετάσετε προσεκτικά, επίσης. Θυμηθείτε ότι εάν ο κύριος σκοπός ενός ιστοχώρου είναι να πωληθούν τα προϊόντα, περιέχει μόνο τις πληροφορίες που ο πωλητής σας θέλει για να διαβάσετε.


Ποιο είναι το κοινό στο οποίο απευθύνεται η ιστοσελίδα;

Ενα άλλο πράγμα που θα πρέπει να σκεφτείτε είναι το σε ποιόν απευθύνεται ο συγκεκριμένος ιστοχώρος (το προοριζόμενο ακροατήριο). Πρέπει με σαφήνεια να δηλώνεται το εάν οι πληροφορίες προορίζονται να χρησιμοποιηθούν από καταναλωτές (ασθενείς) ή τους προσφέροντες ιατρικές υπηρεσίες. Μερικοί ιστοχώροι πληροφοριών υγείας έχουν 2 διαφορετικές περιοχές - μια για τους καταναλωτές και μια για τους επαγγελματίες. Η ιστοσελίδα πρέπει να έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να μπορείτε να επιλέξετε αυτή την πληροφορία που επιθυμείτε να διαβάσετε. Οι πληροφορίες και στις δύο περιοχές πρέπει να είναι σχεδόν οι ίδιες, αλλά οι πληροφορίες ασθενών πρέπει να γραφτούν με τέτοιο τρόπο ώστε να καθίσταται πιο εύκολο να γίνουν κατανοητές χωρίς την χρήση πολλών άγνωστων ιατρικών όρων.


Ποιες είναι οι πηγές πληροφοριών σε αυτόν το ιστοχώρο; Με ποιον τρόπο τεκμηριώνονται;

Μπορείτε να πείτε με ακρίβεια από πού προήλθαν οι πληροφορίες; Είναι βασισμένες σε επιστημονικά δεδομένα ή βασίζονται σε απόψεις και σε προσωπικές εμπειρίες; Οι προσωπικές ιστορίες, συχνά λέγονται μαρτυρίες ή ανεκδοτικές αναφορές, και οι οποίες μπορεί να είναι αρκετά δημοφιλείς, αλλά μπορεί να μην ισχύουν για εσάς.

Οι καλές πληροφορίες προέρχονται από μελέτες οι οποίες έχουν πραγματοποιηθεί σε μεγάλες ομάδες εθελοντών, χρησιμοποιώντας προσεκτικές μεθόδους για να είναι σίγουρες ότι το αποτέλεσμα απεικονίζει και αντανακλά πραγματικά το τι εξετάζεται. Οι προσωπικές μαρτυρίες μπορεί να προκαλέσουν βαθιές συγκινήσεις, αλλά δεν μπορούν συνήθως να ελεγχθούν για την ακρίβεια τους. Και οι προσωπικές μαρτυρίες που περιγράφουν την εμπειρία ενός άλλου προσώπου με ένα διαφορετικό είδος καρκίνου (ή ακόμα και τον ίδιο τύπο καρκίνου, σε ένα διαφορετικό στάδιο ή για κάποιον με διαφορετικά ιατρικά προβλήματα) μπορεί να μην σχετίζονται με την δική σας προσωπική περίπτωση.

Μπορείτε να πείτε ποια είναι η έρευνα που έγινε για να υποστηρίξει και να επισφραγίσει το τι λέγεται; Οι πιο αξιόπιστοι ιστοχώροι θα απαριθμήσουν τις βιβλιογραφικές πηγές από τα επιστημονικά περιοδικά που υποστηρίζουν τις πληροφορίες που σας δίνουν. Μήπως οι πληροφορίες φαίνονται προκατειλημμένες; Μήπως μόνο μια ενιαία άποψη παρουσιάζεται; Οι πληροφορίες πρέπει να ισορροπηθούν, δίνοντας τα πλεονεκτήματα - και - μειονεκτήματα ενός θέματος. Εάν οι πληροφορίες περιγράφουν μια θεραπεία, να ξέρετε ότι όλες οι θεραπείες έχουν και ανεπιθύμητα αποτελέσματα σε μερικούς ανθρώπους. Εάν κανένα από αυτά δεν παρατίθεται, αυτό μπορεί να είναι ένα προειδοποιητικό και ανησυχητικό σημάδι.

Επίσης, ψάξτε για τυχόν αποκήρυξη ευθυνών λέγοντας ότι το περιεχόμενο προορίζεται για πληροφορίες και όχι για ιατρικές συμβουλές. Οι πληροφορίες για το διαδίκτυο δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την ιατρική φροντίδα.


Πως επανεξετάζονται οι πληροφορίες, ποιος τις γράφει και ποιος τις ανανεώνει;

Ο ιστοχώρος σας αναφέρει με ποιόν τρόπο επανεξετάζονται οι πληροφορίες ώστε να είναι σίγουρο ότι είναι σωστές; Έχουν οι πληροφορίες εξεταστεί από τους εμπειρογνώμονες στον τομέα; Πόσο συχνά αναθεωρούνται;  Ποιος γράφει το υλικό στον ιστοχώρο; Προσπαθήστε να αναγνωρίσετε τους συντάκτες. Εάν οι συντάκτες παρατίθενται, και αν περιλαμβάνονται τα πιστοποιητικά τους. Ακόμη μπορεί και να θελήσετε να πληκτρολογήσετε τα ονόματα των συντακτών και των εμπειρογνωμόνων σε μια μηχανή αναζήτησης για να μάθετε περισσότερες πληροφορίες για αυτούς.


Πόσο σύγχρονες είναι οι πληροφορίες και πόσο συχνά ενημερώνονται;

Οι πληροφορίες στον τομέα της ιατρικής αλλάζουν σχεδόν κάθε ημέρα. Αυτά που μπορεί να ήταν στο κέντρο της προσοχής πριν από μερικά χρόνια, μπορεί πλέον να μην είναι. Οι ιστοσελίδες πρέπει να περιλαμβάνουν την ημερομηνία που οι πληροφορίες δημοσιεύθηκαν. Εάν οι πληροφορίες για τη θεραπεία του καρκίνου είναι αρκετών ετών, μπορείτε εάν το επιθυμείτε να ψάξετε και να τις συγκρίνετε με πιο πρόσφατες σχετικές πληροφορίες.


Με ποιο τρόπο αυτός ο ιστοχώρος επιλέγει συνδέσεις με άλλους ιστοχώρους;

Οι περισσότεροι αξιόπιστοι ιστοχώροι έχουν μια πολιτική σχετικά με τις συνδέσεις τους με άλλους ιστοχώρους. Εάν ο ιστοχώρος δίνει συνδέσεις με άλλους ιστοχώρους, είναι συνδέσεις με αξιόπιστους ιστοχώρους; Είναι κατάλληλοι όσον αφορά το  περιεχόμενο που μας ενδιαφέρει; Οι συνδεμένοι ιστοχώροι πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες; Είναι σαφές το πότε αφήνετε τον αρχικό ιστοχώρο;


Tι πληροφορίες συλλέγει ο ιστοχώρος από εσένα και γιατί;


Εάν ο ιστοχώρος συλλέγει πληροφορίες από σας, μπορείτε να ανακαλύψετε πώς αυτές οι πληροφορίες πρόκειται να χρησιμοποιηθούν; Μπορείτε να κοιτάξετε επάνω στις πληροφορίες χωρίς να δώσετε οποιασδήποτε προσωπική πληροφορία; Οι πληροφορίες που εσείς καλείτε να δώσετε, ταιριάζουν με τον σκοπό που δηλώνεται; Εάν η απάντηση σε αυτές τις ερωτήσεις είναι όχι, τότε μπορεί να θελήσετε να κοιτάξετε κάπου αλλού.

Η πολιτική ιδιωτικότητας του ιστοχώρου (που συνήθως εμφανίζεται στην κορυφή ή το κατώτατο σημείο της αρχικής σελίδας του ιστοχώρου) πρέπει να είναι εύκολο να προσεγγιστούν και να είναι γραμμένα με σαφή και κατανοητό τρόπο. Μερικοί ιστοχώροι μπορούν αυτόματα να σας τοποθετήσουν στους καταλόγους ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ή μπορούν να πωλήσουν τις πληροφορίες σας σε άλλες οργανώσεις ή επιχειρήσεις.

Είναι καλό να γνωρίζετε πού πηγαίνουν οι πληροφορίες σας πριν τις δώσετε, ειδικά εάν έχετε συμπεριλάβει στοιχεία προσωπικής ή οικονομικής φύσης. Οι πληροφορίες όπως οι αριθμοί κοινωνικής ασφάλισης, πίστωσης ή χρεωστικών καρτών, ο αριθμός αδειών του οδηγού, η ημερομηνία γέννησης, ή το γένος της μητέρας δεν πρέπει να ζητηθούν για τους ιστοχώρους που υπάρχουν για τις πληροφορίες υγείας μόνο. Αυτό το είδος προσωπικής πληροφορίας πρέπει μόνο να χρησιμοποιηθεί όταν έχετε μια εμπιστευμένη επιχειρησιακή σχέση με τον ιστοχώρο και είστε βέβαιοι ότι είστε σε μια ασφαλή σελίδα.


Πως οι χρήστες αλληλεπιδρούν με τον συγκεκριμένο ιστοχώρο;


Υπάρχει κάποιος τρόπος οι χρήστες να κάνουν τις προτάσεις ή τα σχόλια τους στον ιστότοπο; Οι περισσότεροι ιστότοποι θα σας προσφέρουν έναν τρόπο ώστε να παρέχετε σχετική ανατροφοδότηση. Αν ο συγκεκριμένος ιστότοπος διαθέτει ένα χώρο συνομιλίας ή έναν πίνακα μηνυμάτων, υπάρχει κάποιος διαχειριστής ή κάποιος που συντονίζει την αλληλεπίδραση των χρηστών με τον ιστότοπο; Ο διαχειριστής αυτός μπορεί να σας διαθέσει τα πιστοποιητικά του και να σας ενημερώσει σχετικά με το ποιος χρηματοδοτεί την εργασία του;


Τι να προσέξω στους συνδέσμους που με κατευθύνουν σε άλλους ιστότοπους;

Ορισμένοι ιστότοποι διαθέτουν επιπλέον λίστες με άλλους συνδέσμους στο διαδίκτυο. Οι σύνδεσμοι αυτοί μπορούν να σας οδηγήσουν σε παρόμοιες ιστοσελίδες. Από τη στιγμή που ανακαλύψετε κάποιον ιστότοπο που εμπιστεύεστε και ανταποκρίνεται στις ανάγκες σας, πιθανόν να μπορέσετε να αναζητήσετε στον ίδιο ιστότοπο συνδέσμους που θα σας κατευθύνουν σε άλλες χρήσιμες και αξιόπιστες ιστοσελίδες.


Ποιες είναι οι προειδοποιητικές ενδείξεις ότι κάτι δεν πάει καλά;

Ενδεχομένως να μην είναι εύκολο να απαντηθούν όλες οι παραπάνω ερωτήσεις. Ακόμα και μερικοί αξιόπιστοι ιστότοποι ίσως υστερούν σε συγκεκριμένα ζητήματα. Ένας άλλος βοηθητικός τρόπος να ελέγξετε την εγκυρότητα ενός ιστότοπου είναι να εξετάσετε με προσοχή τις πληροφορίες που παρέχει. Η Αμερικανική Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου έχει θεσπίσει μια σειρά αξιώσεων, τις οποίες αν προβάλλει ο συγκεκριμένος ιστότοπος καλό θα ήταν να είστε επιφυλακτικοί:

  • Αξιώσεις μιας “επιστημονικής ανακάλυψης”, “θαυματουργής θεραπείας”, “μυστικού συστατικού” ή “αρχαίου γιατρικού”.
  • Αξιώσεις ότι ένα προϊόν μπορεί να θεραπεύσει μια μεγάλη γκάμα ασθενειών (Κανένα ιατρικό προϊόν δεν έχει αυτήν την ιδιότητα).
  • Η συγκεκριμένη ιστοσελίδα παρουσιάζει ιστορίες ανθρώπων που ακολουθώντας την εν λόγω αγωγή είδαν θεαματικά αποτελέσματα αλλά δεν παρέχει ξεκάθαρα επιστημονικά δεδομένα.
  • Αξιώσεις ότι το παρόν προϊόν διατίθεται αποκλειστικά από τον ίδιο ιστότοπο, ιδιαίτερα αν πρέπει να προπληρώσετε για να το αποκτήσετε.
  • Αξιώσεις σχετικά με την εγγύηση επιστροφής των χρημάτων σας αν δεν μείνετε ικανοποιημένοι από το προϊόν. (Ενώ η εγγύηση επιστροφής χρημάτων μπορεί να κάνει την αγορά του προϊόντος να φαίνεται ασφαλής, στην πραγματικότητα είναι συχνά αδύνατο να πάρετε τα χρήματά σας πίσω).
  • Ιστότοποι οι οποίοι δεν έχουν στα στοιχεία τους την επωνυμία της εταιρείας, την ταχυδρομική τους διεύθυνση, το τηλέφωνό τους ή κάποιο άλλο στοιχείο επικοινωνίας.

Προβλήματα σε οποιοδήποτε από τα παραπάνω πεδία θα πρέπει να υψώσει μια κόκκινη σημαία, μια προειδοποίηση δηλαδή, στο χρήστη ότι ο συγκεκριμένος ιστότοπος πιθανόν περιέχει πληροφορίες που δε βασίζονται σε έγκυρη επιστημονική έρευνα και ως εκ τούτου δεν μπορεί να θεωρηθεί αξιόπιστος. Αυτό μπορεί να αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία όταν αναζητούμε πληροφορίες σε ιστότοπους που προωθούν συμπληρωματικές ή εναλλακτικές θεραπείες για τον καρκίνο.
 

Τι είναι το Ίδρυμα για την Υγεία στο Διαδίκτυο;

Ένας ακόμη τρόπος για να εξετάσετε την ποιότητα ενός ιστότοπου είναι το Ίδρυμα για την Υγεία στο Διαδίκτυο (ΙΥΔ). Το ΙΥΔ είναι ένας οργανισμός οποίος έχει βάση στην Ελβετία και αποστολή του είναι να κατευθύνει τους χρήστες του διαδικτύου σε χρήσιμες και αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με την υγεία και τα ιατρικά ζητήματα. Για να μπορεί ένας ιστότοπος να επιδεικνύει στις σελίδες του το λογότυπο του ΙΥΔ, θα πρέπει να ακολουθεί ειδικούς κανόνες του κώδικα δεοντολογίας όσον αφορά την παροχή πληροφοριών και τη γενικότερη συμπεριφορά στο διαδίκτυο.

Ο κώδικας δεοντολογίας του ΙΥΔ στόχο έχει να βελτιώσει την ποιότητα και την αξιοπιστία των ιατρικών πληροφοριών που παρέχονται στο διαδίκτυο μέσα από μερικές βασικές αρχές οι οποίες αφορούν θέματα όπως το συγγραφικό επάγγελμα, την τεκμηρίωση των στοιχείων και την επιχορήγηση του ιστότοπου. Το ΙΥΔ επιπλέον προσπαθεί να προωθήσει ενεργά την αποτελεσματική χρήση του διαδικτύου μέσω συγκεκριμένων μηχανών αναζήτησης ειδήσεων ιατρικής φύσεως οι οποίες παρέχουν αξιόπιστες και επιστημονικά τεκμηριωμένες πληροφορίες. Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του ΙΥΔ στο http://www.hon.ch.


Είναι ασφαλή και έγκυρα τα διαδικτυακά γκρουπ υποστήριξης ή οι διαδικτυακοί τόποι συζήτησης;


Τα διαδικτυακά γκρουπ υποστήριξης είναι γκρουπ ανθρώπων οι οποίοι μοιράζονται πληροφορίες και υποστηρίζονται μέσω διαδικτυακών τόπων συζήτησης, τόπων σχολιασμού και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Αυτοί οι ιστοχώροι επιτρέπουν στα άτομα να αλληλεπιδρούν με άλλα άτομα με αντίστοιχα προβλήματα, με τα οποία διαφορετικά θα ήταν δύσκολο να συνδεθούν. Επίσης επιτρέπουν σε ένα άτομο να κρατήσει τα πραγματικά του στοιχεία εάν το επιθυμεί.

Κάποιοι άνθρωποι ενδεχομένως να βρίσκουν τέτοιου είδους γκρουπ ιδιαίτερα βοηθητικά. Ίσως είναι ιδιαίτερα παρηγορητικό να μοιράζεσαι τις εμπειρίες σου με άλλα άτομα που αντιμετωπίζουν τις ίδιες καταστάσεις με εσένα.. Επιπρόσθετα, αυτά τα μέρη ίσως δεν είναι οι καλύτερες πηγές πληροφοριών υγείας, ιδιαίτερα αν δεν παρακολουθούνται από εξειδικευμένους επαγγελματίες ή ειδικούς.

Κάθε πληροφορία που λαμβάνεις θα πρέπει πρώτα να έχει αξιολογηθεί από την ομάδα υγείας που σε έχει αναλάβει ώστε να κρίνουν κατά πόσον αυτό εφαρμόζεται στην δική σου ατομική περίπτωση. Θα πρέπει επίσης να είσαι ενήμερος ότι μερικές φορές οι ερευνητές παρακολουθούν τις συζητήσεις των διαδικτυακών γκρουπ υποστήριξης.


Τι γίνεται με τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που λαμβάνω σχετικα με τον καρκίνο;

Εάν μοιράζεσαι τα στοιχεία επικοινωνίας σου, τότε ενδεχομένως κάποια μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μπορεί να αρχίσουν να εισχωρούν στην προσωπική σου διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Κοντινοί φίλοι και η οικογένεια μπορεί επίσης να σου στέλνουν μηνύματα με πληροφορίες περί καρκίνου και ποικίλες άλλες επιλογές θεραπείας.

Προσεκτικά αξιολόγησε κάθε μήνυμα που λαμβάνεις. Εξέτασε την πηγή του μηνύματος και τον απώτερο σκοπό του. Πολλές εταιρείες και οργανισμοί χρησιμοποιούν μηνύματα ώστε να διαφημίσουν ή να προσελκύσουν άτομα στον ιστοχώρο τους. Η εγκυρότητα των πληροφοριών μπορεί  να είναι επηρεασμένη από την επιθυμία τους να προωθήσουν το προϊόν ή την υπηρεσία τους.

Ένας τρόπος να αξιολογήσεις τις πληροφορίες που λαμβάνεις είναι το να αναγνωρίσεις αξιόλογες και αξιόπιστες πηγές πληροφοριών υγείας και να τις χρησιμοποιήσεις σαν πρωταρχικές πηγές.


BeStrong.org.gr - 28.12.14