Ζωή με Καρκίνο
Πρακτικές πληροφορίες
Υγειονομική περίθαλψη
Επικοινωνία με την ομάδα υγείας

Επικοινωνία με την ομάδα υγείας

Η ομάδα υγείας απαρτίζεται από επαγγελματίες, όπως γιατρούς, νοσηλευτές, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, φαρμακοποιούς και άλλους, που ενδιαφέρονται για τη σωματική και ψυχική υγεία σας. Κάθε μέλος της ομάδας είναι ειδικά εκπαιδευμένος και μπορεί να σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε ορισμένες πτυχές της ζωής σας κατά τη διάρκεια και μετά τη θεραπεία του καρκίνου. Η επικοινωνία με την θεραπευτική σας ομάδα σημαίνει ότι έχει τη δυνατότητα να:

  • Ρωτήσετε διάφορα πράγματα που σας απασχολούν.
  • Μιλήσετε για το πώς αισθάνεστε.
  • Πείτε για τις αλλαγές που παρατηρείται στο σώμα σας.
  • Συζητήσετε για τις στεναχώριες και τις ανησυχίες σας.

Τα μέλη της θεραπευτικής ομάδας μπορεί να είναι πολύ απασχολημένα. Μπορεί να φαίνεται ότι δεν έχουν χρόνο να μιλήσουν και το ραντεβού σας μπορεί να είναι σύντομο. Ωστόσο, είναι σημαντικό εσείς και τα μέλη της ομάδας σας να έχετε το χρόνο που χρειάζεται για να εκφραστούν τα ερωτήματα και οι ανησυχίες που έχει ο καθένας.

Μπορεί να χρειαστεί να προγραμματιστεί επιπλέον χρόνος εκ των προτέρων, για να υπάρξει η δυνατότητα επιπλέον χρόνου για να επιτευχθεί η έκφραση συγκεκριμένων ερωτημάτων και ανησυχιών. Η εκ των προτέρων προετοιμασία για τις επισκέψεις της ομάδας είναι ένα πολύ σημαντικό μέρος μιας καλής επικοινωνίας.

Αν είστε σε θέση να παρέχετε συγκεκριμένες πληροφορίες και να κάνετε σαφείς ερωτήσεις, θα κερδίσετε μεγάλο μέρος του χρόνου σας. Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να εξασφαλιστεί ότι η ομάδα σας καταλαβαίνει τις ανάγκες σας.

Κάθε άτομο έχει ένα μοναδικό στυλ επικοινωνίας. Αυτό που λειτουργεί επιτυχώς σε ένα άτομο, μπορεί να μη λειτουργεί σε ένα άλλο. Βρείτε έναν τρόπο με τον οποίο επικοινωνείτε άνετα με την θεραπευτική σας ομάδα. Αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να αισθάνεστε πιο σίγουροι για την ποιότητα της βοήθειας που λαμβάνετε.


Ποιος θα μπορούσε να έχει πρόβλημα επικοινωνίας με την θεραπευτική ομάδα;

Καθένας μπορεί να έχει προβλήματα στην επικοινωνία. Μιλώντας για την εμπειρία του καρκίνου μπορεί να είναι κάτι ιδιαίτερα δύσκολο. Η έρευνα δείχνει ότι αυτό ισχύει για επιζώντες του καρκίνου από όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης και από κάθε υπόβαθρο. Ωστόσο, μερικοί άνθρωποι έχουν μεγαλύτερη δυσκολία από τους άλλους.

Για παράδειγμα, πολιτιστικές διαφορές μπορεί να παρουσιάζουν μοναδικές προκλήσεις. Μερικοί επιζώντες προέρχονται από περιβάλλοντα που έχουν ιδιαίτερο σεβασμό στην εξουσία και τα άτομα που παρέχουν υπηρεσίες υγείας.

Αυτό μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολο να μοιραστούν ανησυχίες, να μιλήσουν για κάτι που τους αφορά ή για πολύ προσωπικά θέματα. Θα μπορούσε, επίσης, να είναι ασέβεια το να υποβάλλουν ερωτήσεις στην ομάδα υγείας τους.

Οι επιζώντες που μιλούν μια γλώσσα που είναι διαφορετική γλώσσα από αυτήν με την οποία επικοινωνεί προφορικά η ομάδα περίθαλψης πιθανά να χρειάζεται να επικοινωνήσουν με τη βοήθεια ενός διερμηνέα. Αυτό απαιτείται διότι ο καθένας που εμπλέκεται πρέπει να είναι σαφής για το τι θέλει να πει.

Ανεξάρτητα από τον πολιτισμό, μερικοί άνθρωποι δεν έχουν την άνεση να μιλήσουν και να κάνουν ερωτήσεις. Μπορεί να καταβάλει μεγάλη προσπάθεια μέχρι να μάθει να το κάνει αυτό. Με χρόνο και πρακτική, θα γίνει ευκολότερο.

Η καλή επικοινωνία είναι επίσης πολύ σημαντική για τους επιζώντες που έχουν απώλεια ακοής. Άλλοι μπορούν να έχουν προβλήματα μνήμης ή συγκέντρωσης και να χρειάζονται κάποιον να είναι με τα κατά τη διάρκεια των συναντήσεων για να κρατούν σημειώσεις. Μπορεί να είναι απαραίτητο να ζητηθεί ένας διερμηνέας ή να παρουσιαστεί ένα ενήλικο μέλος της οικογένειας ή ένας φίλος στις ιατρικές συναντήσεις.

Αυτό μπορεί να εξασφαλίσει ότι σημαντικές πληροφορίες μοιράζονται και γίνονται κατανοητές από όλα τα συμβαλλόμενα μέρη. Εάν ένας διερμηνέας απαιτείται, ρωτήστε την ομάδα σας για να βοηθήσει στο να βρεθεί ένας. Μερικά νοσοκομεία / κλινικές έχουν διερμηνείς που εργάζονται ως μόνιμο προσωπικού. Δεν είναι μια καλή ιδέα να υπάρξει ένας νέος για τον ρόλο αυτό, επειδή πιθανά να μην μπορεί να καταλάβει τη σπουδαιότητα των όσων λέγονται.

Μερικές φορές οι προσωπικότητες και οι μορφές επικοινωνίας του επιζώντος και κάποιου μέλους της ομάδας υγείας δεν ταιριάζουν. Εάν αυτό συμβαίνει σε σας, προσπαθήστε να μιλήσετε μαζί του για τις ανησυχίες σας.  Μπορεί να υπάρχουν τρόποι να βελτιωθεί η επικοινωνία σας. Εάν προσπαθήσετε, αλλά διαπιστώστε ότι οι προσπάθειες δεν οδηγούν σε βελτίωση, είναι δικαίωμά σας να ζητήσετε έναν διαφορετικό άτομο να σας αναλάβει.


Ποια είναι τα στοιχεία που μπορείτε να ωφεληθείτε από την καλύτερη επικοινωνία με την ομάδα υγείας σας;

Εάν αισθανθείτε κάτι από τα παρακάτω, μπορεί να πρέπει να βρεθεί καλύτερος τρόπος επικοινωνίας με την ομάδα υγεία σας:

  • Όταν αφήνετε το γραφείο του γιατρού και έχετε ακόμα ερωτήσεις ή  ανησυχίες που δεν απαντήθηκαν.
  • Παρουσιάζει σε σας ή την οικογένειά σας ότι δεν υπάρχει ποτέ αρκετός χρόνος να συζητηθούν οι ερωτήσεις ή οι ανησυχίες με τα μέλη της ομάδας υγείας σας.
  • Σκέφτεστε ότι τα μέλη ομάδας σας μπορεί να μην είναι ανοικτά σε συζήτηση των ερωτήσεων, των ανησυχιών ή των προβλημάτων σας.

Εάν ένα μέλος της ομάδας σας δεν μπορεί να απαντήσει σε μια ερώτηση, άλλα μέλη της ομάδας πιθανά να μπορούν να βοηθήσουν. Εάν δεν μπορείτε να πάρετε τη βοήθεια που χρειάζεστε, πιθανά να πρέπει να αναλογιστείτε ότι πρέπει να ζητήσετε μια άλλη άποψη ή άλλα άτομα ως μέλη της ομάδας υγείας σας.

Μερικές φορές κάποιο μέλος της ομάδας μπορεί να προτείνει μια δεύτερη άποψη. Θα μπορούσατε να κατευθυνθείτε σε ένα άλλο άτομο που πιθανά να μπορεί να είναι ικανότερος να απαντήσει σε ορισμένους τύπους ερωτήσεων ή να ικανοποιήσει τις συγκεκριμένες ανάγκες σας.

Εάν αυτό συμβαίνει σε σας, δεν σημαίνει ότι το μέλος της ομάδας υγείας σας δεν ενδιαφέρεται για σας ή την κατάστασή σας. Συνήθως σημαίνει ότι θέλουν να επιβεβαιώσουν ότι παίρνετε την καλύτερη δυνατή απάντηση από έναν επαγγελματία που ειδικεύεται στο συγκεκριμένο αντικείμενο.
 

Πώς μπορεί η καλή επικοινωνία με την ομάδα σας να σας ωφελήσει;

Πιθανά να μην είστε εξοικειωμένοι με ορισμένους ιατρικούς όρους ή να μην ξέρετε τίποτα για τους τύπους φαρμακευτικών αγωγών που η ομάδα σας σάς ορίζει. Το να κάνετε ερωτήσεις μπορεί να είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να μάθετε να φροντίζεται την υγεία σας κατά τη διάρκεια και μετά από το θέμα του καρκίνου. Η ανοικτή επικοινωνία με την ομάδα σας μπορεί επίσης να σας βοηθήσει για να ενημερώνεστε για τις νέες εξελίξεις στις θεραπείες.
 

Ρωτήστε την ομάδα σας για:

  • Πληροφορίες σχετικές με τις θεραπείες και τις πιθανές παρενέργειες.
  • Ασφάλιση και κάλυψη παροχών που θα μπορούσε να επηρεάσει τις επιλογές υγειονομικής περίθαλψης.
  • Τα νέα προγράμματα υποστήριξης καρκινοπαθών και τους πόρους.


Η καλή επικοινωνία με την ομάδα σας μπορεί να σας βοηθήσει:

  • Μάθετε για τις τρέχουσες πληροφορίες που σχετίζονται με τον καρκίνο και τη θεραπεία σας.
  • Να συμμετέχετε στη λήψη αποφάσεων σχετικά με την ιατρική σας περίθαλψη.
  • Να διαχειριστείτε καλύτερα τα συμπτώματα σας και να πάρετε μια ποιοτική επαναξιολόγηση της φροντίδας σας.
  • Αξιοποιήστε στο έπακρο το χρόνο που έχετε με την ομάδα φροντίδα της υγείας σας.
  • Μειώστε το άγχος με το να σιγουρευτείτε ότι οι ερωτήσεις σας απαντιούνται.
  • Αισθανθείτε σίγουροι ότι παίρνετε την καλύτερη περίθαλψη.


Ποιος είναι ο καλύτερος χρόνος για να επικοινωνήσετε με την ομάδα σας;

Ο καταλληλότερος χρόνος να επικοινωνήσετε με την ομάδα σας είναι κατά τη διάρκεια των κανονισμένων συναντήσεων. Αυτό επιτρέπει σε σας να συζητήσετε τις ανησυχίες σας προσωπικά. Εντούτοις, μπορεί να υπάρξουν διαστήματα μεταξύ των συναντήσεων που να έχετε ανάγκη να μιλήσετε.

Ρωτήστε το γιατρό σας τι να κάνετε εάν αυτό συμβεί. Εάν οι ανησυχίες σας δεν είναι επείγουσες, αλλά δεν θέλετε να περιμένετε μέχρι την επόμενη σχεδιασμένη συνάντηση, ζητήστε από ένα μέλος ομάδας να σας καλέσει. Σε πολλές περιπτώσεις, αυτό το μέλος μπορεί να είναι ένας νοσοκόμος, που θα αποφασίσει εάν πρέπει να μιλήσετε επίσης και με το γιατρό.

Μπορείτε επίσης να ετοιμάσετε έναν κατάλογο ερωτήσεων και να τον στείλετε με φαξ, με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή ταχυδρομείο στην ομάδα σας.

Μπορούν έπειτα να προετοιμάσουν μια απάντηση όταν έχουν το χρόνο και να σας καλέσουν ή να σας στείλουν μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για να τα συζητήσετε περαιτέρω. Εάν σας συμβαίνει κάτι το επείγον, ελάτε σε επαφή αμέσως με την υπηρεσία έκτακτης ανάγκης του νοσοκομείου σας και την ομάδα που σας έχει αναλάβει.

Μην προσπαθήστε να περιμένετε μέχρι την επόμενη προγραμματισμένη συνάντηση σας. Είναι σημαντικό και για τους θεραπευόμενους αλλά και για τα μέλη της ομάδας υγείας να αναγνωρίζουν ότι πάντα μπορεί να υπάρξει ανάγκη να υποβληθούν ερωτήσεις και να γίνει μια συζήτηση πάνω στις νέες πληροφορίες.

Αυτό μπορεί να συμβαίνει ακόμη και χρόνια αφότου τελειώνει η θεραπεία σας για τον καρκίνο. Η καλή επικοινωνία αρχίζει από τη στιγμή της διάγνωσης και θα πρέπει να συνεχιστεί και πέρα από την ολοκλήρωση της θεραπείας του καρκίνου.


Οργανωθείτε και προετοιμαστείτε για τις ιατρικές συναντήσεις

  • Παρακολουθείτε τα φάρμακα σας. Φέρτε έναν κατάλογο των φαρμάκων σας στις συναντήσεις σας. Ο κατάλογος αυτός πρέπει να περιλαμβάνει τις μέρες που λαμβάνονται, τις δόσεις και οποιασδήποτε παρενέργεια ή αντιδράσεις που παρατηρήθηκαν. Μπορείτε επίσης αν το θελήσετε να φέρετε τα φάρμακα σας μαζί. Αυτό βοηθά την ομάδα σας για να είναι ενημερωμένη για όλα τα φάρμακα που παίρνετε. Επίσης, αναφέρετε βιταμίνες, βότανα και συμπληρώματα διατροφής επειδή μερικά μπορεί να έχουν επιπτώσεις στη θεραπεία του καρκίνου σας.
  • Κρατείστε σημειώσεις κατά τη διάρκεια των συναντήσεων. Σημειώστε την ημερομηνία και την ώρα του επόμενου ραντεβού σας.
  • Φέρτε επιπλέον αντίγραφα των σημαντικών εγγράφων για να δώσετε στην ομάδα για το αρχείο σας. Μπορείτε επίσης να στείλετε e-mail, φαξ ή να ταχυδρομήσετε αυτά τα έγγραφα πριν από την επίσκεψη. Επιτρέποντας στην ομάδα να τα διαβάσει μπορεί να βοηθήσει στην μετέπειτα επικοινωνία.
  • Δώστε μαζεμένα φυλλάδια, ένθετα φαρμάκων και παρενεργειών, σημαντικά έγγραφα και αριθμούς τηλεφώνου σε μια θέση όπως ένα αρχείο, ένα σημειωματάριο ή ένα κουτί.


Μείνετε ενεργός κατά τη διάρκεια των ραντεβού με την ομάδα σας

Κάντε ερωτήσεις. Εάν δεν καταλαβαίνετε τις απαντήσεις που λαμβάνετε, ρωτήστε και πάλι. Εάν η απάντηση παραμένει ασαφής, ζητήστε από την ομάδα σας να την εξηγήσετε σε σας σε έναν διαφορετικό τρόπο. Μπορεί να είναι χρήσιμο να κάνετε πρόβα στις ερωτήσεις πριν από κάθε συνάντηση. Αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να γίνετε πιο άνετος και να σας βοηθήσει να διευκρινίσετε τι θέλετε να μάθετε. Παραδείγματος χάριν:

  • «Λυπάμαι, αλλά δεν κατάλαβα όλα αυτά που είπατε ακριβώς. Θα σας πείραζε να το εξηγήσετε πάλι;»
  • «Θα μπορούσατε να μου εξηγήσετε πώς αυτό το φάρμακο θα με βοηθήσει; Μπορεί να προκαλέσει παρενέργειες;»
  • «Δεν καταλαβαίνω ακριβώς το θεραπευτικό πλάνο. Μπορούμε παρακαλώ να συζητήσουμε το σχέδιο και τις επιλογές μου;»
  • «Έχω κρατήσει κάποιες σημειώσεις κατά τη διάρκεια της επίσκεψης. Μπορώ να σας διαβάσω τι άκουσα για να είμαι σίγουρος ότι τα κατάλαβα όλα;»


Εξετάστε το ενδεχόμενο να σας συνοδέψει ένας φίλος ή μέλος της οικογένειας

Ένας φίλος ή αγαπημένο σας άτομο μπορεί να καταγράψει τις πληροφορίες  που λαμβάνετε και να σας βοηθήσει να υποβάλετε ερωτήσεις. Αυτό το άτομο δεν χρειάζεται να είναι ειδικός. Το πιο σημαντικό είναι να αισθανθείτε άνετοι καθώς εκείνος ή εκείνη θα είναι υποστηρικτικός/η και θα σας βοηθήσει να πάρετε την υποστήριξη και τις πληροφορίες που χρειάζεστε. Εάν δεν υπάρχει κανένας που να μπορεί να έρθει με σας, ρωτήστε το γιατρό σας εάν μπορεί να μαγνητοφωνηθεί η συνεδρίαση για να είστε σίγουροι ότι είστε σε θέση να θυμηθείτε όλα αυτά έχετε να κάνετε.


BeStrong.org.gr - 06.10.19