Βρέθηκαν γονίδια που αυξάνουν τον κίνδυνο...

Νέος καταιγισμός επιστημονικών ανακοινώσεων υπήρξε από τρεις διαφορετικές επιστημονικές ομάδες, που ανακοίνωσαν σχεδόν ταυτόχρονα ότι ανακάλυψαν μια σειρά από γονίδια, τα οποία συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του δέρματος, ηπατίτιδας β, καθώς και ευπάθειας στην ακτινοβολία, σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερ. Επιστήμονες του Ινστιτούτου Ερευνών για τον Καρκίνο της Βρετανίας, υπό τον Ρίτσαρντ Μαρέ, ανακάλυψαν ότι μέχρι το 70% των θανατηφόρων καρκίνων του δέρματος (μελάνωμα) μπορεί να πυροδοτούνται από μια γενετική μετάλλαξη που ωθεί τα κύτταρα κάποιου να γίνουν καρκινικά, μετά από υπερβολική έκθεση στον ήλιο.

Η ανακάλυψη, που μπορεί να οδηγήσει μελλοντικά σε πιο αποτελεσματικές θεραπείες μέσω στοχευμένων φαρμάκων, δημοσιεύτηκε στο περιοδικό "Cancer Cell" (Καρκινικό κύτταρο). Οι βρετανοί ερευνητές εντόπισαν το γονίδιο BRAF, από το οποίο συχνά ξεκινά η αλυσίδα των γενετικών αλλαγών που καταλήγουν στο μελάνωμα. Οι επιστήμονες ήξεραν για το συγκεκριμένο γονίδιο ήδη, αλλά δεν ήσαν μέχρι σήμερα βέβαιοι αν αποτελεί αιτία ή αποτέλεσμα του καρκίνου και τώρα πλέον βεβαιώθηκαν ότι ισχύει η πρώτη περίπτωση. Αν και το μελάνωμα αποτελεί ένα μικρό ποσοστό των καρκίνων του δέρματος, είναι υπεύθυνο για τους περισσότερους θανάτους.

«Η μελέτη μας δείχνει ότι η γενετική βλάβη του BRAF είναι το πρώτο βήμα στην ανάπτυξη καρκίνου του δέρματος» δήλωσε στο Reuters ο Ρίτσαρντ Μαράι, επικεφαλής της μελέτης που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Cancer Cell. «Η κατανόηση αυτής της διαδικασίας θα μας βοηθήσει στην ανάπτυξη πιο αποτελεσματικών θεραπειών για την ασθένεια» εκτίμησε. Τουλάχιστον τα δύο τρίτα των περιστατικών μελανώματος πιστεύεται ότι οφείλονται σε υπερβολική έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία του ήλιου, η οποία προκαλεί βλάβες στο DNA. Το μελάνωμα - ανεξέλεγκτος πολλαπλασιασμός των μελανοκυττάρων που δίνουν χρώμα στο δέρμα - αντιστοιχεί σε ένα μικρό μόνο ποσοστό των καρκίνων του δέρματος, ευθύνεται όμως για τους περισσότερους θανάτους από καρκίνο του δέρματος.

Μια άλλη επιστημονική ομάδα, από το πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια στις ΗΠΑ, υπό τη Βίβιαν Τσέουνγκ, εντόπισε μια ομάδα γονιδίων, γύρω στα 1.200, που επηρεάζουν τον τρόπο που το ανθρώπινο σώμα αντιδρά στην ακτινοβολία από το περιβάλλον, συχνά οδηγώντας σε καρκίνους. Σύμφωνα με την ερευνήτρια, είναι πιθανό πλέον να εντοπιστούν οι άνθρωποι, οι οποίοι είναι πιθανότερο να έχουν σοβαρές παρενέργειες από την έκθεση σε ακτινοβολία και να προστατευθούν, π.χ. με μείωση της δόσης της ακτινοβολίας που δέχονται.

Τέλος, μια τρίτη επιστημονική ομάδα από την Ιαπωνία εντόπισε μια σειρά γονιδιακών μεταλλάξεων που εμφανίζονται να κάνουν τους ανθρώπους πιο ευπαθείς απέναντι στη χρόνια μόλυνση με ηπατίτιδα Β. Η ανακάλυψη των ερευνητών του πανεπιστημίου του Τόκιο, υπό τον Γιοτσίρο Καματάνι, δημοσιεύτηκε στο περιοδικό "Nature Genetics".

Περίπου 400 εκατ. άτομα είναι χρόνιοι πάσχοντες από ηπατίτιδα Β παγκοσμίως και το 60% των καρκίνων του ήπατος σχετίζονται με τη μόλυνση αυτή. Οι ιάπωνες ερευνητές σύγκριναν τα γονίδια των ασθενών με ηπατίτιδα Β, με άτομα που δεν έχουν τη μόλυνση και κατάφεραν να εντοπίσουν 11 σχετικές γενετικές μεταλλάξεις σε μια περιοχή που περιλαμβάνει τα γονίδια HLA-DPA1 και HLA-DPB1. Αν και δεν αποτελούν τη μοναδική αιτία για τη μόλυνση από ηπατίτιδα Β, οι γενετικοί παράγοντες φαίνεται πως παίζουν σημαντικό ρόλο. Οι ιάπωνες ερευνητές ελπίζουν ότι το εύρημά τους θα βοηθήσει σε νέες φαρμακευτικές θεραπείες.

BeStrong.org.gr - 09.04.12